Kuasa 10pips

RUJUKAN PERIBADI SAHAJA

Pages

Kemampuan timeframe

boyfxpro On 10:42 AM

Dalam tips ini .... kita belajar mengenai Timeframe...kalau dilihat kita selalu disogokkan dengan beberapa timeframe yang mana menjadi pilihan hati....ada yang memilih time frame kecil...M1, M5...time frame sederhana ..M15, M30 H1...timeframe panjang H4, D1, W1 MN

Namun manakah time frame yang sesuai....dan apakah kemapuan pip dalam time frame ini?...Saya nak kaitkan anatara pip dengan timeframe...

Jika dilihat dengan timeframe...ramai yang memilih dengan cara tersendiri...mengikut cara mereka trade...

Namun bagi saya....saya ikut cara saya...cuba kita perhatikan..budaya orang trading...mula2 dia lihat time frame H4....kenapa H4?....satu soklan luarbiasakan....apa kena mengena H4.....tau ke kenapa kita ambil H4...kenapa tak ambil D1....dan sebagainya...

Jawapan bagi saya adalah..mereka sering mengikut2 cara orang trading...umpama jika kita seorang berjiwa sentimental...tiba-tiba mengikut cara orang rock pula....tak ke tergeliat seluruh badan...sanggup tak mental dia bertukar serta merta...

Namun saya x nafikan iaitu H4 merupakan sebagai guideline untuk Daily trading...faham tak maksudnya.... maksudnya ..jika kita trading tiap2 hari dan ingin menutup post dalam hari yang sama..kiat sepatutnya ikut tengok H4....bukan daily...bukan weekly..bukan monthly.... lainlah kalau mereka jenis swing...mereka akan sering mengikut timeframe yang lebih lama......

tapi..apa yang terjadi dengan timeframe kecil2.......time frame ini untuk yang superaktif je....jarang orang mampu berada dalam keadaan ini...hanya mereka yang gemar2 bermain dalam forex dan bukan trading sahaja yang dusuk dalam timeframe ini...

Bagi saya pula...saya berminat pada satu statement iaiatu pada satu timeframe sahaja...kerana apa..kerana saya meletakkan sesuatu target dalam M15...

Apa targetnya...begini....saya sering mengambil 10-15 pip dalam sesuatu trend...jadi M15 menawarkan sesuatu keistimewaan iaiatu setiap candlestick atau kumpulan candle sticknya bergerak lebih dari 20 pip...jika kita duduk di timeframe H4 dan hanya untuk ambil 10-15 pip...ianya salah...sebab kita diberikan peluang besar tetapi ambil benda kecil....jika di M15...peluang dan tawarannya adalah sesuai....10-15 pip...

jika di M1...kita patut ambil 3-4 pip sahaja...usah tunggu ambil 30 pip untuk tutup di timeframe tersebut...salah tu...

Kenapa 10-15 pip apa yang saya sarankan...
Begini.....jika kita bermodalkan sedikit...maka cara kita nak menang adalah kita perlu melebarkan sayap kita pelan2....usah gopoh dalam membina empayar perniagaan...nanti x terkawal...

Katakan modal 100usd...kita ambil 10 pip....kan mudah 10 pip dicapai....ambil dulu apa peluang yang ada...usah di bairkan...usah tunggu sampai 100 pip baru nak close... salah tu...cuba anda bayangkan...kalau saya ambil 10 pip dulu..maka pada kali ianya close...equity saya juga telah menigkat kepada 110usd.....dan...pada masa tu...lot saya bolehlah di naikkan sedikit...dan saya masuk lagi ..10 pip menang...maka equity saya dah naik kepada lebih 122 atau 123usd....sebab equity telah tetap...
selain itu jika kita tak naikkan lot dulu tetapi kita kekal dgn lot asal..apa yang terjadi adalah...margin level kita makin bertambah....bukan kah itu keistimewaannya...

Namun yang paling penting adalah TERCABAR...katakan anda nak biarkan ianya mencapai 100 pip...tup2...pada pip ke 98 dia reverse balik...maka anda pun akan terfikir...tak apa..nanti naiklah ianya menjadi dan mencecah 100...itu tanggapan mereka...malah yang sedihnya...tiba2 price menjunam dan menjunam....anda tetntu selalu merasainya...dan saya yakin anda akan kata..tak apa nanti dia akan naik lagi...tetapi anggapan anda salah...price semakin menjunam...dan bermain di paras negatif....dan negatif tu main besar dan besar...maka..anda x ada pilihan ..cut dalam loss atau MC...tu sahaja...kalau anda cut dalam loss...anda mula berperasaan dendam...anda kata market x adil...anda kata aku mampu menang kali ini dan lebih baik dari tadi...maka anda masuk kali ini dengan nilai yang sama atau lebih besar...apa terjadi..perasaan dendam dan tamak mula bermain...anda lupa..anda hanya sekumit trader...anda lupa ....lautan forex terlalu besar dan anda x sedar gelombangnya...maka kali ini anda akan terus hanyut dan tenggelam..tercungap2 dalam lautan forex ..dan berkirim salam pada dunia forex....

0 Responses "Kemampuan timeframe"

Post a Comment